fredag 5 september 2008

Sy medeltidsklänning

Nu så, nu har jag börjat med min medeltidsklänning! Om en vecka ska jag på lajv!

Klänningen jag håller på med är en ylleklänning i figursydd modell. Mönster ritade jag från en bok som min medeltidsintresserade bekant har, och försökte efter bästa förmåga anpassa det efter mina egna mått. Jag tror det gick ganska bra faktiskt, jag vet inte exakt hur tight den borde vara men nog verkar det som om den kommer att passa i alla fall.

Jag syr alla sömmar som håller ihop delar på maskin, de sys ju ändå från avigsidan (vilket man kanske inte alltid gjorde på medeltiden, men ibland). Fållar och liknande tänker jag sy för hand. Klänningen kommer att behöva ha snörning också, alternativt knappar, men jag vill hellre ha snörning. Så jag kommer att behöva sy en massa hål för det också, helst i tidsenlig tråd, vit eller naturfärgad lintråd vore nog bra. Hur man nu får tag i det. Ja, beställa via Internet fungerar ju förstås, men det tar lite tid och jag har ju inte alltför mycket tid på mig. Kanske det kan finnas i närmsta tygaffär?

Över min röda klänning med snörning tänkte jag ha en olivgrön ärmlös klänning med stora ärmhål. Det tror jag blir snyggt, och på medeltiden hade man ofta dubbla klänningar. Sedan borde jag ha en linnesärk under också, men det hinner jag inte med innan lajvet utan då får det bli antingen min bruna linneklänning eller min vita linneskjorta/tunika. Jag får se vad som får plats under klänningen. Dessutom skulle jag vilja ha ett par kortare hosor, modell knästrumpor ungefär, för att vara rätt klädd och för att hålla fötterna varma.

Medeltidsskor vore förstås också kul, men till lajvet kan det duga med ett par fula skor jag köpte för en femma på loppis (bara för att ha något som i alla fall ser lite bättre ut en ett par moderna gympaskor eller vinterkängor med grov gummisula). Tyvärr har de fula skorna ett hål i sulan... inte hela vägen igenom men genom plastsulan. Undrar om det går att hindra att det läcker in vatten där vid blött väder genom att lägga lite lim i hålet eller nåt? Det behöver ju bara hålla över helgen.

Nä, nu ska jag äta något, och sedan fortsätta sy! Mycket att göra, jag är inte ens klar med maskinsömmarna på första klänningen ännu, och det är ju mycket som ska sys för hand också. (Alla dessa snörningshål...) Jag tänker inte fuska med öljetter, såvida ingen har något belägg för att de användes i kläder under medeltiden? Tror inte det, har nämligen läst att det inte finns något som tyder på det. Till överklänningen har jag inte ens börjat rita delar på tyget ännu.

Någon gång efter lajvet kan det eventuellt bli lite dekoration på överklänningen också, en broderad kant eller så... Kanske. Vet inte riktigt om man brukade ha det på den typen av klänningar.

Inga kommentarer: