söndag 17 augusti 2008

Medeltiden

Igår var jag på en liten medeltidsmarknad, och träffade ett par medeltidsintresserade personer på bussen på vägen dit. Jag följde med hem till en sen och kollade i mönsterböcker för medeltida kläder (och pratade lite och blev bjuden på middag).

Nu vill jag sy en medeltidsklänning! Eller det blir väl nästan flera om det ska bli en komplett klädsel... linnesärk, underklänning (ylle) och överklänning (ylle) tror jag att man bör ha. Om man nu inte ska föreställa rik, då kan man ha siden istället för ylle. Men i alla fall.

Undrar om det är för sent att haka på det där lajvet som syrran ska på i september? Skulle ju ge mig en bra anledning att sy medeltidsklänning nu, och jag tänkte ju att jag skulle med... men har inte anmält mig än och vet inte vilket yrke jag skulle kunna spela, eller vad jag skulle heta eller nånting. Men det skulle nog vara kul.

Jag vill sy! Jag tror jag ska ta och kolla in en tygaffär här i stan imorgon efter jobbet, jag fick tips om att den har i alla fall lite linne och ylle. Lär ju inte vara som den i Sundbyberg men... Hm, förresten ska jag ju till Uppland nästa helg. Undrar förresten hur yllet från Korps är? Det kanske går bra att beställa därifrån.

Nä, kväll, sova, tänkte ju bara skriva lite snabbt här så att alla vet att jag vill sy medeltidskläder nu (om nu någon är intresserad av att veta det).

Inga kommentarer: