måndag 27 augusti 2007

Höst och hembakt bröd

Höst. Nu har skolan börjat igen, för de som fortfarande går där. På universitetet är nolle-p i full gång. Det börjar bli kallare, idag var det bara 12 grader ute. I naturen har de flesta blommorna vissnat, och löven på björkarna börjar gulna. Är hösten ovanligt tidig i år? Inte brukar det väl vara höst redan i augusti, ens i Luleå? Å andra sidan, den låga temperaturen kan ju vara tillfällig, och gula löv skulle ju lika gärna kunna bero på torka. I torsdags när jag var till universitetet var det knappast kallt iallafall, det var rent av i varmaste laget för overall. Jo, jag hade overallen på mig. En kompis skulle inviga sin och frågade om jag ville haka på, så jag tog min jag med. Vi gick bara dit en stund för att titta på nollor, och prata lite med ett par av kompisens klasskamrater.

Blommorna på balkongen och de i krukorna utanför dörren blommar iallafall ännu. Ja, sommarljusblomman i ampeln har faktiskt precis börjat blomma. Den är underbar! Jag älskar blommor som ser ut som att de skulle kunna höra hemma på en äng eller i ett dike. Sommarljus. Jag ska komma ihåg namnet, för jag gillar den verkligen. Den är jättesöt. Ingen ampelväxt, egentligen, men den passar bra ihop med de andra blommorna i den ampeln iallafall. Några små lila klockor, jag kommer inte ihåg vad den heter. Jag kollade på sommarljus på internet, tydligen brukar den bli uppemot en meter hög. Tur att inte min uppe i ampeln är så hög.

Idag har jag bakat bröd! En sådan sak som man inte gärna gör när det är sommar och varmt. Nåja, nu kan man ju knappast påstå att jag bakar bröd ofta när det är vinter och kallt heller. Det blir väl någon gång om året, kanske. Jag borde baka oftare, det är gott med hembakat och tid har jag ju. Den här gången hade jag bestämt mig för att jag absolut skulle baka, så jag köpte jäst och sedan lät jag bli att köpa bröd. Eftersom jag äter rätt mycket smörgåsar så började jag sakna bröd rätt snabbt, så idag blev det bakat iallafall. Nästa gång ska jag se till att leta reda på ett recept på något lite grövre bröd, som duger till lunchmackor också.

Jag skulle bakat igår, egentligen, men så slog jag på datorn... och fastnade där. Spelade Travian, kollade på Tradera, hittade ett forumsinlägg på Helgon om att göra "brinnande bokstäver" i Photoshop, och då fick jag lust att lära mig göra eld i Gimp, så jag letade rätt på lite bra tips om det och testade. Jag hittade inget bra sätt att göra brinnande bokstäver, men eld blev det iallafall. Så det enda nyttiga jag gjorde igår var att posta räkningarna och en jobbansökan.

Höst. Slut på sommaren. Slut på semestrarna. Nu börjar allting igen, mer liv och rörelse kring universitetet, förhoppningsvis drar kören igång snart. Dags att ta tag i jobbsökandet ordentligt också nu. Kanske dags att börja röra på sig lite mer också, idrottsföreningar och sådant börjar ju också på ny säsong. Jag har iallafall promenerat lite mer än vanligt de senaste dagarna, alltid en början. Ja, jag får öka lite gradvis, så att jag inte ledsnar efter en månad. Det blir bra.

Nu ska jag göra mig en kopp lakritste och äta hembakat bröd. Det är rätt mysigt med mörkret utanför ändå. Snart nog blir det vinter.

Inga kommentarer: