söndag 19 augusti 2007

Pyssel

Idag har jag faktiskt gjort lite nytta. Jag har diskat, vilket jag gör alltför sällan eftersom jag av någon anledning fått för mig att det är det tråkigaste som finns. Okej att det inte är så spännande, men man kan ju faktiskt lyssna på radio eller något samtidigt, då är det inte så tråkigt ändå. Jag får börja med det, jag gjorde så idag. Sedan var jag och köpte mig lite mat, och pantade PET-flaskorna som jag hade samlat på mig också. Dessutom har jag dammsugit i sovrummet och plockat iordning lite i de stora pappershögarna som låg i köket (ni vet, reklam blandat med räkningar och tidningar...). Sedan var det nästan städat på köksbordet, men så skulle jag göra ett födelsedagskort till mamma...

Så, sedan var bordet fullt med prylar igen. Nåja, pysselsakerna går snabbt att plocka undan, för de har iallafall speciella ställen som de ska ligga på. Det tog ett par timmar att få ihop ett kort som jag var nöjd med. Jag kan inte bara göra ett kort, först måste jag fundera ut hur det ska se ut, ungefär. Välja färger som passar ihop på pappret jag använder. Klippa ut delar, och få dem så att kortet blir som jag har tänkt mig. Ändra designen lite på vägen, pröva olika alternativ. Sedan kan jag börja limma ihop det. Onödigt noggrannt, jag vet. Mamma blir nog glad oavsett hur kortet ser ut, men jag blir gladare om jag kan skicka iväg ett kort som jag gillar. Jag är inte lika noggrann om jag ska göra många kort, som när jag gör egna julkort, men då brukar jag istället göra ett par fler än jag behöver så att jag kan använda dem jag blev nöjd med sen.

Jag lät datorn vara avstängd ända till efter middagen idag. Det var nog därför jag lyckades få lite gjort. Det, och att jag var tvungen att få lite ordning på köksbordet för att kunna göra ett kort. Jag har lite lätt för att fastna vid datorn annars. Kanske jag borde begränsa datortiden... Bara det att jag borde sitta vid datorn ganska mycket på vardagarna för att söka jobb. Dålig ursäkt. Nä, jag ska se till att sitta mindre vid datorn i fortsättningen. Få lite annat gjort också.

Nu ska jag posta kortet till mamma, så att jag inte glömmer det. Sedan kanske plocka undan pysselsakerna och diska middagsdisken. Får se om jag kan vara duktig imorgon också, och städa resten av lägenheten. Men då kanske jag egentligen borde söka jobb istället?

Inga kommentarer: