torsdag 27 december 2007

Jul, jobb och "ny" lägenhet

Nu har jag bott i Skövde i två veckor, men jag har redan hunnit vara upp till Uppland en gång under den tiden eftersom det varit jul. (Vad ovant det känns att säga "upp" till Uppland!)

Det var rätt skönt med en mjukstart på jobbet: 5 dagar jobb, 5 dagar ledigt, nu 2 dagar jobb, sedan 4 dagar ledigt... Perfekt att börja 17e december, jag fick ju lön för en halv månad, på 7 dagars jobb. Lyx. Första jobbdagarna kändes långa, men jag tror jag börjar vänja mig nu. Även om jag precis varit julledig.

Jag julpyntade här innan jag åkte upp till Uppland. Jag prioriterade det framför städning, för att få känna lite julstämning. I söndags åt jag frukost i vardagsrummet, med julgranen intill, och såg att det snöade ute. Det var mysigt.

Mitt badrum luktar fortfarande illa. Jag vet inte riktigt om det är avloppslukt eller vad det är, men nånting är det. Hoppas bara att hyresvärden kan göra något åt det, annars måste jag flytta igen, för jag vill ju iallafall ha ett badrum som jag kan hänga tvätt i utan att riskera att den luktar illa efteråt... och som jag kan duscha i utan att behöva ha fönstret öppet. I övrigt är lägenheten okej. Lite fläckar på tapeterna, lite gamla vitvaror, inte de tapeter jag skulle ha valt... men bra planlösning, uteplats, låg hyra och än så länge verkar området inte alls stökigt och bråkigt iallafall. Även om ungdomarna för tillfället är ute och skjuter fyrverkerier så att det ekar mellan husen.

Idag har jag jobbat, men är inte jättetrött för det. Jag vaknade innan klockan ringde imorse. Matlåda hade jag med från julbordet (lax, potatis och god vegansk paj i dagens låda). Ikväll lagade jag mat, det är ju inte så jobbigt att göra riktig middag ändå... bara jag inte sätter mig vid datorn eller tv:n innan jag gör det då. Fullkornspasta med en enkel linsröra blev det. (En lök, en morot, två tomater, lite röda linser, salt, peppar och curry.)

Julen var mysig, julafton hade vi faster, kusin och farmor på besök under jullunchen men vid paketöppningen och senare var vi bara familjen. Inte så bara, iockförsig. Vi spelade spel på kvällen och gick sedan på midnattsgudstjänst. Jag följde med enbart för möjligheten att få sjunga lite. På juldagen var vi till min morbror (med sambo och barn) och åt kalkon och lax och annat gott. Hans sambo hade gjort saffranspäron också, det var jättegott till efterrätt.

Mycket gott har det blivit, men kalorierna mellan jul och nyår räknas ju inte, eller hur? Inte för att jag räknar kalorier annars heller. Får väl köpa mig något smaskigt till nyår också, jag kommer kanske att få fira det ensam, det känns onödigt att åka tillbaka till Uppland när jag precis varit där och här känner jag ingen ännu, men en nyårsafton mer eller mindre spelar väl ingen roll. Det är ju rätt skönt att bara vara ledig några dagar också. Sådant uppskattar man så mycket mer när man har ett jobb. Nä, dags att göra mig klar för sängen nu snart kanske (klockan är nio), jag ska ju jobba imorgon. Dags att duscha, lägga överbliven mat i en lunchlåda och äta kvällsmål.

Inga kommentarer: