fredag 14 augusti 2009

Medeltidsvecka

Snart är semestern slut.

I år var första året jag var till Medeltidsveckan i Visby. Troligen blir det fler gånger. Det var mysigt! Kul att klä ut sig lite och se andra i medeltidskläder. Fin marknad med roliga medeltidsaktiga saker (och lite annat, men i alla fall inte sånt skräp som andra marknader har). Gycklare, musiker och riddare.

Bara det att ha en vecka där man inte planerar att göra annat än att gå omkring på marknad, träffa folk, se på konserter och gratisuppträdanden och sådant mysigt. Bara att kunna sätta sig i gräset närapå två timmar innan eldshowen börjar, då är det ingen stress inte.

Och ja, man behövde vara där så långt innan för att få hyfsade platser. Vi hamnade ändå ganska långt bort och i en rätt obekväm sluttning, ett par tusen personer var väl där före oss, de första satt där redan när vi gick från en tornering vi sett i närheten vid två på eftermiddagen... åtta timmar innan eldshowen började!

Min klänning blev klar i tid, men det var varmt att ha ylleklänning över. Även om ylleklänningen var ärmlös. Varmt, men det får man väl stå ut med. Det är ju kul att klä sig någorlunda tidsenligt om man nu ska vara på medeltidsvecka. Till nästa år ska jag nog försöka sy en i något tunnare ylletyg. Dessutom saknade jag huvudbonad, ska fixa till något av lite av mitt vita linnetyg också. Om inte annat fålla en fyrkant som man kan knyta på något sätt.

Vi har sett riddare slå på varandra, hört Loke sjunga i vallgraven, sett Jauvet i Sagan om den andra ringen, varit på Jauvets konsert i en gammal klosterruin, gått på marknad, gått i medeltidsparad, sett Trixs eldshow, hört och sett Gråfötterna, ätit brända mandlar och sett utsikt från ett av ringmurens torn. Plus mindre medeltida saker som att äta pizza, fika, fotografera lite i Visby och ha grillkväll med halva släkten.

Också köpte jag det där kruset som jag tittat på förut. Så sedan hade jag en snygg vattenflaska som jag hängde i en läderrem i bältet. En bronsring blev det också. Visserligen var förlagan romersk och skulle således varit antik redan på medeltiden, men det är det ju ingen som vet såvida man inte är expert på historiska smycken, och den är snygg.

Hör gärna även på Loke Nybergs sammanfattning av det hela, medeltidsveckans inofficiella nationalsång. Finns tyvärr inte på skiva ännu så vad som är den rätta titeln vet jag inte, "Sju dar per år" eller "Rosornas ö" är väl de jag har hört som förslag.

Kanske kommer det upp några bilder också. Lillasyrran lade upp en på oss syskon i medeltidskläder på Facebook, men lillebrorsan protesterade så hon tog bort den igen.

2 kommentarer:

Malin sa...

"Visserligen var förlagan romersk och skulle således varit antik redan på medeltiden"

Vadå? Hade alla bara moderna saker på medeltiden eller? :) *kram*

Maria sa...

*hehe* Nä, troligen inte. Men nytillverkade ringar av romersk modell vet jag inte om de hade. Men vad vet jag?