söndag 26 juli 2009

Sy

Idag har jag tvättat och strukit fem meter vitt linnetyg. Jag ska sy en underklänning/särk till min medeltidsklädsel. Jag gör den lite mer klänningsaktig, för att kunna ha den både som särk under min röda medeltidsklänning och, när det är för varmt för ylleklänning, även som ensam underklänning under den gröna ärmlösa ylleklänningen (med förhoppning om att det inte ska bli alltför varmt).

Jag hade inte kvar mönstret på min enklare medeltidsklänning, rak modell med kilar, så jag fick försöka rita av min gamla linneklänning och sedan ändra lite eftersom den förra var onödigt vid och jag ville ha lite mer öppet i halsen.

Än så länge har jag hunnit med att rita, klippa, sicksacka och sy ihop vissa sömmar på framstycke och bakstycke.

Nu gäller det bara att jag får till ärmarna också, de är ju lite svåra att rita av så jag tror jag försöker göra det på frihand, jag vet ju ungefär hur en ärm ska se ut. Sedan lite kilar för att få rörelsevidd i kjolen, också får jag fundera på om jag ska ha infodringar i halsen eller om jag ska försöka få ordning på kanten där ändå. Men det får nog bli imorgon.

Inga kommentarer: