lördag 5 september 2009

Samma gamla vanliga ensamhet

Jag borde diska, jag borde städa, men min enda anledning att göra det idag är att slippa göra det senare. Diska och städa är dessutom tråkigt, så istället sitter jag vid TV:n och tittar på saker jag egentligen inte är intresserad av att se. Eller vid datorn, och försöker hitta på något att göra.

Diskar jag idag så bör jag ändå diska imorgon också. Egentligen. Så varför diska nu? Förutom då att jag redan har massor av disk stående, som det skulle vara skönt att bli av med.

Jag vet, det är dumt att skjuta upp tråkiga saker. Men jag har ändå inget roligt att göra imorgon. Eller senare för den delen.

Fy tusan vad jag börjar bli less på att bo ensam. Visst, det är skönt att kunna bestämma själv hur det ska se ut i lägenheten, var saker ska ligga, när det ska diskas och städas (även om jag har för lätt för att skjuta på sånt), vad som ska ses på TV och vad som ska ätas till middag... men det är ju också tråkigt att göra alla de där sakerna själv.

Människan är ett flockdjur, det är inte tänkt att vi ska sitta ensamma i våra lägenheter. Frågan är bara: Vad finns det för alternativ? Antagligen att försöka umgås med folk på fritiden, men hur? Och det löser ju inte riktigt ensamheten ändå. Att laga mat ensam, äta ensam, sitta ensam i tv-soffan.

Men man kan ju inte bara flytta ihop med någon främling heller. Eller? Kan och kan, men det kanske inte löser något ändå. Beror ju på om man trivs ihop och faktiskt gör saker tillsammans.

Äldsta lillasyrran är gift och har ett stort hus där det säkert är tänkt att de ska bli fler så småningom. Mellersta lillasyrran är förlovad och sambo. De bor båda i närheten av resten av familjen. Det är bara jag som bor 40 mil bort, och ensam.

De enda jag känner här är arbetskamraterna, och dem träffar man ju sällan på fritiden. De flesta av dem har ju egna familjer dessutom.

Jag har nog skrivit ungefär det här ett antal gånger förut också. Det beror väl på att det är sådant jag tänker på rätt ofta.

Vad ska jag göra? Leta efter någon att bo med? Men hur, i så fall?

Eller bara hitta fler fritidsaktiviteter?

Kan inte någon ge mig en kram?

Inga kommentarer: