söndag 4 oktober 2009

Bo i eget hus?

Okej. Man kan få ett stort hus för ca 800 000:-. Med dagens räntenivåer och de kalkyler som räknas ut på mäklarnas hemsidor så verkar det som om det inte skulle bli så himla mycket dyrare att bo i hus än att hyra lägenhet. Visserligen räknar de inte med någon amortering annat än för topplånet... men den hoppas man ju på att få tillbaka, i alla fall stora delar av den, om man någon gång säljer huset.

Visst, det är mycket som tillkommer som inte syns i de där kalkylerna, men ändå. Det är ju en viss skillnad på 140 kvadratmeter hus och 63 kvadratmeter lägenhet. Ränta+driftskostnad blir ungefär detsamma som hyran. Jag skulle ha råd att bo i ett stort, fint hus. Men skulle det göra mig lyckligare? Varför skulle jag bli lyckligare av ett stort, fint hus? Nej, jag vet inte. Det är nog inte det som saknas i mitt liv egentligen.

Inga kommentarer: