söndag 13 december 2009

Lucia och tredje advent

Trettonde december. Lucia. Jag tänkte jag skulle se på lucia på TV, i brist på annat luciatåg. Ställde om tiden på väckarklockan men glömde aktivera alarmet... så jag såg bara sista kvarten. Nåja. Nu har jag Studentkören Auroras "Decembertoner" på repeat istället. Jag åt frukost med tre tända ljus i adventsstaken.

Redan tredje advent, och jag har inte köpt julklappar ännu. Undrar om jag ska leta runt lite på Internet idag? Det är så jobbigt att gå i affärer så här års. Så mycket folk. I alla fall på helgerna, och på kvällarna efter jobbet brukar jag vilja hem. Jag var på stan en stund igår, men tröttnade rätt fort och tog istället en promenad bort till ICA och sedan bussen hem. Men, då blev det i alla fall ordentlig, hemlagad mat igår eftermiddag.

Vi fick lussekatt och pepparkaka på jobbet i fredags. Trevligt. Men de hade nog snålat lite med saffranen på bageriet. De var ju gula, men rätt lite saffranssmak. Saffran är dyrt i år, 35-40kr för ett halvt gram. Tur att man inte behöver så mycket. Inte för att jag lär baka några saffransbullar, men mamma skulle nog göra några. Jag köpte ett par stycken till idag, tog en till frukosten och ska nog ha en lussekatt med hembakade pepparkakor och lättglögg någon gång senare idag. Ingen lucia utan glögg och pepparkakor.

Mamma hade med sig en pepparkaksdeg till mig förra helgen, kanske jag ska baka lite kakor av den idag. När jag har diskat. Lite julpynt kanske man skulle kunna plocka fram också? Önskar att det kunde bli lite vinter här med. Idag är det i alla fall minus, än så länge, och en aning frost i gräset. Men i december vill jag ha snö. Det hör ju till. Speciellt då när det börjar närma sig jul.

2 kommentarer:

Ronja sa...

Här är det plus och regn idag... Trist. Men det ska bli minus i veckan, sägs det!

Jag har bakat veganbullar och en pepparkaksborg :D Ska försöka få upp nån bild på nätet, annars får du komma hit och titta! Vilken dag kommer du hem till jul?

Ronja sa...

Jobbigt att gå i affärer så här års, förresten... Vad sägs om att vara lite tidigare ute nästa år? ;)