söndag 28 november 2010

Mitt liv är nog okej ändå

Det är första advent idag. Jag har inte städat klart, så adventsljusstakarna har inte fått komma fram ännu, men det ska bli under dagen. Vädret passar perfekt, -5 grader och rikligt snöfall. Perfekt... för att sitta inne och mysa i alla fall.

Jag behöver motionera idag också för att hålla mitt schema med minst tre gånger i veckan, varav en lite mer ordentlig motion än bara promenader. Har lyckats hittills, det är nionde veckan av mitt lite mer hälsosamma liv nu, vore dumt att bryta det här. Men om vädret är perfekt för adventsmys så är det kanske inte fullt lika bra för joggingturer. Ska jag ta mig till badhuset kanske? Men bilen lär vara täckt av snö igen...

Jag skottade fram bilen i fredags, det tog 50 minuter, men det hade ju också snöat oavbrutet i minst tre dygn innan. Lite av snön som var halvt fastfrusen fick smälta bort i parkeringshuset vid ett köpcentrum igår, medan jag shoppade, pratade med trevliga gycklare, lyssnade på sång och handlade mat. Taket på bilen var dock fortfarande vitt när jag åkte därifrån. Imorgon behöver jag bilen igen för en träff med medeltidsföreningen.

Jag skulle vilja hinna med att få fram lite julpynt också idag. Och öva kägeljonglering. Kanske ta en liten tur på stan, jag tror det är julmarknad och julskyltning idag. Städningen är egentligen knappt påbörjad, igår hann jag diska, tvätta det mesta och plocka undan lite, men det ligger fortfarande mycket grejer där de inte ska vara och jag har inte dammat eller dammsugit.

Det börjar bli dags att köpa julklappar. Körens julkonsert närmar sig, så i veckan som kommer har vi extraövning som förmodligen blir rätt lång och veckan därpå är det genrep. Chefen vill att jag ska försöka jobba igen så mycket som möjligt av den där tiden vi blev tvungna att ta "ledigt" i lågkonjunkturen, även om det går att kvitta det mot arbetstidsförkortning istället. Och det ska göras före nyår. Om två veckor ska jag hinna med både tre körkonserter här i Skövde och systersonens dop uppe i Uppland på samma helg, sedan är det nästan jul. Jag har inte sagt till att jag vill vara ledig i mellandagarna ännu, får se till att göra det. Kort sagt: Det är rätt mycket att göra just nu.

Mycket att göra, och jag har dessutom lite ont i huvudet idag. Men bara lite. Och livet känns ändå rätt bra just nu. Jag kom fram till att ett helt vanligt jobb också kan ha sina fördelar. Ledigt på helgerna till exempel, och att man inte behöver resa långt för att komma till jobbet. (TRiX var lite trötta igår sa de.) Alla jobb har väl sina fördelar och nackdelar. (Inte så att jag inte skulle byta med dem om jag kunde, men ändå.)

Jag hade utvecklingssamtal på jobbet i veckan, det var bra. Min närmsta chef är bra. Det är skönt. Jag gillar mina arbetskamrater också, det är värt mycket. Och, även om jobbet i sig inte är världens mest spännande så har vi rätt kul ibland. Skojiga diskussioner på rasterna, jag försöker jonglera med skruvmejslarna (hehe, borde kanske börja med att lära mig mina käglor...), vi skämtar med varandra, jag kan lyssna på Loke på Youtube emellanåt. Ja, just nu känns mitt jobb rätt okej. Det största problemet är egentligen att det kan finnas för lite att göra ibland, vilket gör att tidrapporteringen blir jobbig, men bara jag skärper mig och ser till att säga till när jag har för lite så ska ju det gå bra det med. Ja, också det där att jag bor på tok för långt bort från alla jag känner då.

Så, just nu känns jobbet okej, jag motionerar och är enligt mitt wii-spel nere på normalvikt nu, det är riktig vinter med massa snö, lägenheten är i alla fall på väg att bli lite städad. Jag träffar några andra medeltidsintresserade människor regelbundet. Jag vågade sätta mig med människor som inte känner mig på lunchen igår, och prata lite med dem. De var väl inte totala främlingar för mig eftersom jag sett TRiX ett antal gånger i år men ändå. Mitt liv är kanske inte perfekt, men vems liv är perfekt egentligen? Det kanske är på väg åt rätt håll i alla fall? Så känns det åtminstone just nu. Och det är ju bra det.

Kanske ska jag söka lite fler jobb närmare släkten, kanske ska jag testa något reenactment-event med medeltidsföreningen, kanske ska jag åka på något lajv under nästa år? Snart dags att börja med klänningen till nästa medeltidsvecka också kanske?

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att du trivs med verkligheten! Vi ses snart!
Pappa