lördag 22 januari 2011

Pannkakor och födelsedag

Idag fyller jag år. Inget jämnt eller så, 31 är väl så udda det kan bli, rent av ett primtal. Enligt en artikel jag läste i aftonbladet är kvinnor som mest attraktiva när de är 31. Inte för att jag litar så värst mycket på aftonbladets rapportering av resultat på diverse undersökningar, men man kan ju välja att tro på det när det passar, eller? Jag firade lite med familjen redan förra helgen, eftersom jag ändå var hos dem för att jag hade anställningsintervju då. Och födelsedagar har jag ju varje år så inte behövs det firas så värst mycket, även om en kollega tyckte att primtalsfödelsedagar kanske borde firas lite extra.

Idag började jag med att slappa, tog en liten promenad ner mot stan men tog bussen halva vägen, åt grillad ciabatta på ett café till lunch, tog bussen till nästa köpcentrum för att titta i lite affärer och för att köpa en bukett tulpaner. Jag funderade på att köpa en semla eftersom jag inte har gjort någon tårta, men sedan köpte jag frysta bär och vispgrädde istället. Sedan när jag åkte hem var det dags för middag och jag kom på att jag hade gammal mjölk som behövde göras åt och mammas hemlagade jordgubbssylt i kylen så jag bestämde mig för att göra pannkakor, det blev både middag och efterrätt på en gång.

Jag upptäckte också att jag inte visste hur man gör normala pannkakor. De första blev bara klumpar av mer eller mindre stekt smet eftersom jag inte lyckades vända dem utan att de föll i småbitar. Uttrycket "det blev bara pannkaka av alltihop" hade passat bra om det inte vore för att det var just vad det inte blev. Så småningom kom jag ändå på att receptet jag hade var tänkt för riktigt tunna pannkakor, då gick det lite bättre, så jag fick åtminstone några som var runda och stekta på båda sidor till slut.

Lustigt att en trettioettårig kvinna inte ens kan klara av att göra vanliga pannkakor. Eller kanske inte. Pannkakorna hemma har ju alltid varit något helt annat än de normala pannkakorna som alla andra äter. Till att börja med var de äggfria, vilket gjorde att man fick göra dem tjockare för att de skulle hålla ihop. Så, ganska tjocka pannkakor är vad jag gräddat de få gånger som jag ens hjälpt till med pannkakorna i familjen. Så hur skulle jag kunna veta att när mina pannkakor inte höll ihop så skulle jag göra dem tunnare?

Det stod för all del i receptet att de skulle vara tunna, men vad som betraktas som tunt är ju relativt. Inte tänkte jag att de skulle vara så tunna att man ser igenom dem... Men det skulle de, för då höll de. De blev för tunga för att kunna vändas med stekspaden annars. Kanske hade det fungerat med pappas metod, att kasta upp dem i luften? Nä, jag vet inte. Kanske hade det gått lättare om jag haft pannkakslagg och speciell stekspade istället för vanlig stekpanna och standardstekspade? Nåja. Nästa gång vet jag att de ska vara tunna. Kanske. Om jag kommer ihåg det.

Nu på kvällen har jag övat lite jonglering. Jag vet inte om det går så mycket framåt för tillfället, jag övar väl för sällan, men ja... Lite bättre går det kanske? I vilket fall som helst är det ju bara att fortsätta öva.

Inga kommentarer: