lördag 16 juli 2011

Bostadsrätt

Det blir bostadsrätt ändå. Jag var och tittade på en igår, en som mina föräldrar fått tips om efter att de varit på visning av en annan lägenhet som de trodde jag kunde vara intresserad av. Den här lägenheten ligger inte ens ute på annons hos mäklaren ännu, men säljaren kan tänka sig att låta mig köpa till det pris som han säger att han annars skulle ha som utgångsbud. Ingen budgivning, inga offentliga visningar. Och, ja, jag tror att priset är bra för en lägenhet i Norrtälje. Må vara att den inte var lika nyrenoverad som den andra jag tittade på, badrummet var inte så snyggt men det var i hyfsat skick i alla fall så det kan väl duga tills vidare. I övrigt behövs lite nya tapeter i hall och vardagsrum, och kanske lite nya garderobsdörrar eller ommålning och nya handtag till de gamla. Måla om innerdörrarna också tror jag att jag ska göra (låta någon firma göra menar jag), sedan blir den nog bra. Samma bostadsområde som den förra jag tittade på.

Så nu är det lite nervöst och spännande, första boendet jag köper. Lite chansning är det ju alltid, med mycket pengar, men jag tror sannolikheten att den ska sjunka mycket i värde är låg. Och räntorna borde inte heller gå upp så mycket särskilt snabbt, så jag kommer ha bra marginal till att kunna både amortera och få pengar över.

Kontraktskrivning ikväll, bara inte säljaren ändrar sig då. Skönt att ha en bostad. Mycket att tänka på; Lån, tapeter, tapetsering innan inflyttning eller efter, flytt av möbler, städning av gamla lägenheten, medeltidsklänningen som ska sys klart... Men det kommer nog att bli bra tror jag.

Inga kommentarer: