fredag 7 september 2007

Mörkt

Nu börjar det på att bli mörkt om kvällarna, och då är det ändå fortfarande sommartid. Jag hade tänkt att jag skulle ta en promenad idag, men sköt upp det lite för länge. Nu är det så mörkt ute så att det känns alldeles för sent att ta en promenad. Egentligen gör förstås inte mörkret i sig att det är senare än vad det är vid samma tid en ljus sommarnatt, men det känns så.

Igår hade jag datorn avstängd större delen av dagen, vilket iockförsig berodde på att jag bestämt mig för att jag absolut skulle göra något annat än att sitta vid datorn, men ändå. Jag var iväg till Storheden och kollade på kläder på Myrorna. Visserligen hittade jag inget jag ville ha, men det var rätt mysigt ändå. Så skönt att göra något annat än att sitta hemma hela dagen med. Faktiskt så pass skönt att vara ute och göra något att jag gick och sjöng för mig själv emellanåt. Inte inne i affärerna, eller iallafall inte så att folk hörde, men jag har lite svårt att låta bli att sjunga ibland. På vägen från Myrorna till Maxi gick jag och sjöng på altstämman av "Jingle Bells". Vem bryr sig om det är fel årstid för den, sången dök upp i huvudet och jag kände för att sjunga, så det gjorde jag. Jag satt och smånynnade lite tyst på bussen också. Troligen så pass tyst att ingen märkte det.

Sjunga, ja. Att sjunga är kul. Jag hoppas verkligen att kören kommer igång om inte alltför lång tid. Jag vill sjunga mer, och tillsammans med andra.

Imorgon är det "Kulturnatten" här i Luleå. En massa gratis uppträdanden och utställningar och jag vet inte allt vad det skulle vara. Jag får väl ta och åka ner på stan iallafall i några timmar och kolla in vad som händer. Jag har ju programmet i en tidning här hemma, men en rad i ett program säger ju inte så mycket. Körmaraton i Kulturens Hus skulle det vara iallafall, så då kan jag lyssna på lite körsång där. Kan ju vara trevligt, även om jag hellre skulle vara med och sjunga själv. Så imorgon har jag något att göra, förhoppningsvis blir det trevligt också.

Sedan var det ju det där med att söka jobb. Jag måste se till att göra det nu, och ordentligt. Inte bara något mail lite då och då, jag borde ju söka massor av jobb hela tiden! Så lätt det är att bara tänka att det kommer att ordna sig, att jag kommer att hitta ett jobb snart, att bara tänka så utan att riktigt tro på det. Mest som en ursäkt för att inte behöva söka så mycket. Nej, jobben kommer ju inte av sig självt. Ingen kommer att ringa mig och säga att de vill anställa mig bara sådär utan att jag gör något. Tyvärr.

Nej, vet ni vad? Nu tycker jag att det där med att "det är så mörkt och sent" var en väldigt dålig ursäkt till att inte ta någon promenad. Mörkt, så vadå, det finns ju lampor! Och sent? Än sen, det är ju fredag! Nog har jag varit ute bra mycket senare än så här på fredagar förr, ibland, även om "ute" då kanske inte alltid syftat på att vara utomhus. Men, usch, bara 5 grader ute... Äh. Dålig ursäkt igen, det finns jackor. Och mössor, och vantar... Det är inte kallt så länge det är plusgrader, eller hur? Nä, jag får nog ta en promenad iallafall. Det är ju alltid skönt att röra på sig lite, trots allt. Även om det är i senaste laget.

Inga kommentarer: