onsdag 5 september 2007

Meningslösa dagar

Nej, jösses vad lat man är vissa dagar. Idag har jag knappt gjort något annat än att sitta vid datorn, och inte har jag gjort det jag borde vid datorn heller. Ibland är det svårt att motivera sig till att ens leta bland platsannonserna, eftersom det känns som att jag ändå aldrig hittar något intressant. Att söka tillfälliga jobb som inte kräver utbildning tycks inte heller ge något. Varför skulle någon anställa en civilingenjör på ett städjobb? De vet ju att det inte är det jag vill, att jag kommer att byta jobb så fort jag hittar något bättre.

Varför sitter jag ens vid datorn när jag ändå inte söker jobb? Vore ju bättre då att diska eller att ta en promenad eller något annat. Att sitta och läsa på tjuvlyssnat, spela Travian och MSröj... Det ger ju ingenting. Inte är det särskilt kul ens. (Okej, Travian är lite kul när alliansmedlemmarna skrivit något kul i forumet eller så, men inte att sitta vid hela dagen.) Dagarna blir faktiskt väldigt tråkiga när man inte gör något. Att spela datorspel och se på tv räknas inte. Nej, ska jag absolut hålla på och döda tid på det här sättet så skulle jag ju iallafall kunna lösa korsord eller så. Det är iallafall roligare än att spela minröjning, och har jag tur så kanske jag lär mig något nytt ord också.

Dagarna går och ingenting händer. Vissa dagar hittar jag jobb att söka, och skickar iväg ett par ansökningar, men vissa dagar händer absolut ingenting. Jobbsökandet går för långsamt, jag har bara blivit kallad till en intervju hittills och den gav inte heller något jobb. Vad ska jag göra? Jag behöver ett jobb. Nu. Vad som helst, nästan. Något att göra på dagarna.

Sover för mycket gör jag också. Jag blir trött på kvällarna, efter de tråkiga dagarna, och sen på morgonen så känner jag inte att jag har någon anledning att gå upp tidigt. Nåja, jag sover inte bort halva dagarna iallafall, men ibland känns det som om jag lika gärna skulle kunna göra det. Lika gärna som att slösa bort dem på en massa andra meningslösa saker.

Usch ja. Jag är lite deppig ikväll. Det blir så ibland. För det mesta känns väl allt rätt okej ändå, även om de flesta dagar är tråkiga. Jag skulle kanske skaffa mer att göra, bara det att det jag borde skaffa i första hand är ju ett jobb. Det känns som att det ska vara tråkigt att vara arbetslös, så att jag verklgen vill hitta ett jobb, så alltför mycket kul att göra på dagarna vore ju inte heller bra. Kanske. Men så här kan jag ju inte ha det. Nej, jag vet inte hur, men jag måste försöka få ett jobb snart. Antar att jag borde ringa till fler av arbetsgivarna när jag söker också, oftast blir det bara en ansökan via mail.

Nåja, något mer att göra på fritiden får jag väl hitta på ändå. Det lär ju inte ta hela dagarna iallafall. Jag måste ju träffa lite folk nån gång också. Hoppas att kören kommer igång snart, men det ser mörkt ut på den fronten för tillfället. Sist jag pratade med någon ur kören, för ett par veckor sedan, så hade de varken körledare eller lokal inför hösten.

Så många meningslösa dagar som inte ger något. Vissa jobb må vara tråkiga, men att inte ha något vettigt att göra på dagarna alls är nog ännu värre. Kan jag inte iallafall få steka hamburgare eller städa någon skola? Nog för att jag skulle bli rätt less på ett sånt jobb efter ett tag, eller troligen rätt snabbt, men det skulle iallafall vara något att göra, och en inkomst. Fast egentligen vill jag inte ha något städjobb. Det skulle vara lika tråkigt som att sitta här vid datorn hela dagarna, och kännas nästan lika meningslöst också. Men, som sagt, det skulle iallafall ge en inkomst, och det skulle göra att jag inte behövde ha dåligt samvete om jag inte sökte jobb.

Nej, helst vill jag ju ha ett jobb där jag får använda huvudet lite mer. Dessutom vill jag ha arbetskamrater som man kan diskutera saker med, och äta lunch tillsammans med. Sen om det är ett civilingenjörsjobb eller något annat har väl mindre betydelse, men jag skulle nog inte trivas länge på ett jobb där jag inte behöver tänka alls. Ja, det skulle vara om det var riktigt trevliga arbetskamrater i så fall.

Nu är jag trött, dags att sova. Går väl upp igen om sisådär 10 timmar, och vad ska jag göra imorgon då? Sitta vid datorn och söka jobb... Det är iallafall vad jag borde göra. Plus diska, städa lägenheten och vattna blommorna. Det borde jag också göra, antingen imorgon eller någon annan dag. Vad är det som gör det så lätt att skjuta upp saker när man har hur mycket tid som helst till att göra dem?

Hur som helst så ska jag sova nu. Godnatt.

1 kommentar:

liffer sa...

Man skjuter alltid upp saker om man har för lite att göra!
Så skaffa mer att göra, eller nåt :) Läsa böcker?