söndag 2 mars 2008

Vår och miniträdgård

Idag har det varit vårväder! Visserligen visade inte termometern mer än 3-4 grader, men vad gör det när solen skiner och fåglarna kvittrar?

Jag passade på att städa lite på min uteplats. Den var inte vacker, den här lägenheten hade ju stått tom ett tag innan jag flyttade in och dessutom tror jag inte att tanten som bodde här innan mig orkat göra så mycket där. Nu kan jag iockförsig inte påstå att uteplatsen är vacker nu heller, men det är bättre. Jag har burit bort tre fulla ica-kassar med sådant jag städat bort. Huvudsakligen gamla löv, visset gräs och ogräs, men även cigarettfimpar, glasspapper, morötter (som jag rensade bort som ogräs) och säkert en och annan blomma som råkade följa med ogräset.

Nu ska jag bara fundera ut hur jag på bästa sätt kan fixa till gräsmattan, så ska jag nog kunna få ganska fint där ute sen. Ja, gräsmatta kanske man inte riktigt kan kalla det så som det ser ut nu. Det är ett par kvadratmeter med grästovor varvat med lite jordfläckar (där det långa gräset legat och blockerat ljuset så att ingenting kunnat växa).

Rabatterna är åtminstone finare nu än de var innan. Den närmast väggen innehåller mest blommor nu, knappt något ogräs alls. Det mesta av de vissna löven är också borta. Eller, blommor och blommor... men blivande blommor då. Lökväxter verkar det som att tanten som bott här gillade, det sticker upp blad lite överallt nu. Krokusarna kommer snart att blomma. Det är stora, lila knoppar i en liten tuva i kanten av gräset och fler knoppar, om än små och än så länge gröna sådana, fanns i ett par små tuvor till.

Penséer har jag ett par stycken redan nu. De har blommat hela vintern. Jag rensade faktiskt bort lite av dem, inte de delar av växterna som blommade just nu då, men lite av de långa rankorna som låg över rabatterna.

Nu är det ju iallafall mars, så då är det väl okej att det börjar bli vår. Annars har jag saknat vintern lite grann. Riktig vinter, då. Sådan som de har uppe i Luleå. Men ett sådant skönt väder som det var idag kan man ju inte klaga på.

Igår var det inte alls så vårligt. Då var det grått och trist och snöblandat regn. Inte för att det spelade någon roll, jag var ändå inomhus hela dagen och övade sångteknik med kören, och hade så kul att jag helt glömde bort att jag var trött efter spexet och festen i fredags kväll.

Snart är det nog dags att skriva i listorna om när man vill ha semester också. Vi nyanställda får "låna" semesterveckor så att vi får upp till fyra veckors betald semester om vi vill. Jag tror jag ska utnyttja det. Jobbar jag kvar i fem år sedan så stryks de dagarna, annars kvittas de väl mot eventuella semesterdagar som jag hunnit tjäna ihop men ännu inte tagit ut när jag slutar.

Jag undrar om jag ska bo kvar här i den här lägenheten länge? För i så fall vill jag ha en vinbärsbuske till min uteplats. Jag får fundera på saken. Iockförsig kostar väl inte en vinbärsbuske så hemskt mycket, jag skulle nog kunna plantera en bara jag vet att jag ska bo kvar här över sommaren. Det där med blommor är väl lite kul, men jag tycker mycket bättre om att odla sådant som jag kan äta sedan. Tänk att kunna gå och äta mogna bär direkt från sin egen bärbuske, eller ärtor direkt ur färska ärtskidor.... Mums.

2 kommentarer:

Åke sa...

Vinbär ära alltid trevligt, funderar du på röda eller svarta vinbär?
Själv funderar jag på en kruka med rabarber på balkongen. Problemet med rabarber är att det inte går att välja mellan rabarberpaj och rabarberkräm...

Maria sa...

Jag vill ha röda vinbär, de är godast att äta direkt från busken (enligt mig). Svarta vinbär är gott i saft eller sylt.
Åh, rabarber, det är ju också gott! Hmm... Andra hörnet av uteplatsen kanske? Rabarberpaj med vaniljsås, mums!