lördag 31 januari 2009

Långhelg

Min lillasyster hade studiedagar torsdag-fredag och kom hit för att hälsa på mig! Jag tog ut arbetstidsförkortning hela dagen igår, och gick tidigare från jobbet i torsdags, så det blev långhelg den här helgen. Mycket trevligt. Jag och syrran har bakat kladdkaka, shoppat (även om jag inte köpt mer än en ljuslykta och ett doftljus), varit på bio och slappat.

Det är så mycket trevligare att slappa med sällskap! Jag älskar mina syskon. Först tänkte vi att både lillasyster och lillebror skulle komma, men han hade inte studiedagar så han får komma någon annan helg.

En gång för länge sedan skrev jag att någon kastat ägg på mitt fönster. Lat som jag är så drog jag bara ner persiennen och låtsades som om äggen inte fanns där... I flera månader. Nu har jag äntligen tvättat bort det, och hade jag vetat att det inte var svårare än det var så hade jag gjort det tidigare. Det gick rätt lätt med bara en trasa, lite vatten och lite tålamod. Tror jag. Får väl se om jag fortfarande tycker det när det blir dag och ljusare, men det var ju inte helt mörkt när jag tvättade fönstret och då såg det ganska rent ut.

Nu finns det en liten aning snö på marken i alla fall. Inte mycket, men bättre än inget.

Jag har köpt en väska till kameran, så nu kan jag lättare ta med den när jag går ut på promenad. Det har inte blivit några bra bilder ännu, inga försök med inställningar heller, men det kommer. Sa jag att jag anmält mig till en fotokurs? Det har jag i alla fall. Hoppas den är bra.

Syrran åkte hem idag. Fortfarande en dag kvar av helgen, det känns som om det vore söndag idag, men ledigt är skönt. Undrar om jag ska sova nu eller om jag ska göra något mer ikväll? Jag är förstås rätt trött, så sova kanske vore skönt... men först lite te tror jag. Det där rättvisemärkta jag fick av mamma var gott, tycker jag, men jag brukar inte dricka riktigt te på kvällarna. Det finns ju risk att bli pigg av det. Jag tar örtte istället.

2 kommentarer:

Åke sa...

Vad såg ni för film?

Maria sa...

Vi såg "I taket lyser stjärnorna". Den var väl okej, kändes rätt mycket som en tonårsfilm men jag vet inte om det var bara för att huvudpersonen var en 14-årig tjej... Ljudet var för lågt på bion, så jag stördes av godisprassel och andra människors snyftningar och liknande (ibland hördes inte dialogen över småljuden trots att de som satt närmast var tysta).