söndag 17 maj 2009

Konserter och bladlöss

Vad kul det är med konserter! Det gick rätt bra också. Ja, inte perfekt, men hyfsat. Vi fick scenen att gunga. Alltså, den uppbyggda scenen/gradängerna vi hade dit. Inte för att det krävdes så mycket för det, men kul var det i alla fall. Men roligare ändå att vi fick publiken att klappa med lite emellanåt och så, egentligen. Sjunga är kul! Fast vanliga körövningar kan bli lite långtråkiga ibland.

Familjen åkte härifrån för några timmar sedan. Nu funderar jag på att ta en promenad ikväll, men kanske gör jag något annat istället.

Vi var till en medeltidsmarknad igår. Den var inte så stor, men det var lite mysigt. Tyvärr hade jag glömt pengar, det är ju så sällan man behöver kontanter nu för tiden så jag hade bara 39:- i plånboken. Men kameran hade jag med mig, det är ju kul att ta bilder i alla fall. Och lillebrorsan fick fota mig i medeltidskläder också, han tycker det är kul att leka med min systemkamera. Det tycker för all del lillasyrran med. Ja, jag också, förstås.

Jag upptäckte varför jag har myror på min vinbärsbuske också: De mjölkar bladlöss. Jag har inte haft löss på vinbärsbuskar förut, (troligen eftersom jag inte haft någon egen buske förrän förra sommaren,) så jag kände inte igen symptomen. Trodde att myrorna kanske skadat bladen. Nåja. Nu har mamma och jag plockat bort de blad som var värst angripna, och jag har sprejat massor av såpavatten på andra blad där jag såg löss och lite på resten av bladen och de nyare skotten också. Hoppas det hjälper.

Visserligen hade någon skrivit i ett trädgårdsforum att bladlössen inte skadar vinbärsbusken eller bären, mer än att bladen blir lite buckliga och röda, så jag hoppas på det stämmer. Men man vet ju aldrig, bäst att försöka få bort dem tyckte jag. Busken har fått lite vatten också nu, det borde den ha fått tidigare i vår egentligen, men bättre sent än aldrig. Det är rätt gott om vinbärskart i år i alla fall så förhoppningsvis får jag många smaskiga bär att äta i sommar.

Jag vill till medeltidsveckan i år. Småsyskonen och föräldrarna funderade också på att åka. Ja, en syrra ska ju dit, förstås, men de yngsta vill också. Kanske blir det en stor familjeresa av det? Jag har i alla fall lagt min semester då, så jag vill dit. Men det kanske är dags att boka nu?

2 kommentarer:

Malin sa...

Usch, jag hade bladlöss på mina plantor på balkongen förra året, mest på pumpan och tomaterna. Såpvattnet hjälpte inte, det var väl för många när jag upptäckte det. Och fjärilslarver som åt upp hela pumpabladen hade jag också. Kryddorna och chilin hade jag någon annan ohyra på, så de överlevde inte heller så bra :( I år ska jag inte odla så mycket grönsaker på balkongen, plantorna får vara i landet eller inomhus :)

Maria sa...

För mig fungerade såpvattnet rätt bra, men så sprejade jag också varje blad på busken väldigt noga. Har bara sett enstaka löss sedan dess. Men man måste spreja varje lus, blir det någon kvar så blir den snart flera