fredag 1 maj 2009

Ryds Grottor

Igår tog jag en riktig långpromenad, jag gick bort till Ryds Grottor. Det är inga grottor egentligen, snarare en klyfta. Enligt skyltarna här vid Ryds centrum ska det vara 4,5km dit, men jag vet inte det jag, det kändes mycket längre. Det kan förstås bero på att det är rätt kuperat och mycket uppför på vägen dit, men jobbigt var det i alla fall. Jag funderade på att vända flera gånger.

Kanske var det dumt att gå så snart efter att jag varit sjuk, jag vet inte. Sträckan fram till Ryds Ängar tog längre tid än den gjorde förut när jag var dit, men det kan också bero på fler fotopauser.

Hur som helst gick jag hela vägen ändå. Även om jag funderade på att vända efter en timme. Och sedan lite senare också, men så tyckte jag att jag hade gått så långt så det vore tråkigt att vända.

Det lutade väldigt mycket uppåt på slutet, men så var det utsikt när man väl kom fram också. Se själv!
Jag tog förstås rätt många bilder, men jag har bara valt några att lägga upp här än så länge. Kanske lägger jag upp några till på Picasa senare.

Det gick att ta sig ner i klyftan, jag hittade en liten brant stig som jag inte skulle vågat ta om jag inte haft två händer också att hålla i mig med. Här är en bild nerifrån klyftan i alla fall.
En bild till från när jag klättrat upp igen:
Jag tar ett par till. Det var rätt svårt att få dem rätt exponerade, eftersom det var väldigt skuggigt nere i klyftan men fint väder och riktigt ljust ovanför. Oftast fick jag överexponera lite, vilket gjorde himlen väldigt ljus men då blev det inte helt svart nere i skuggorna i alla fall. För skuggigt var det, rent av så att det fortfarande fanns ett par små snöfläckar längst ner. Jag har bild på snön med, men den var inte så intressant så det blir andra bilder istället.

Fler har jag inte orkat förminska, vill inte lägga upp bilder i full storlek här för de tar så mycket utrymme i albumet då, det är ju bra om det räcker länge. Å andra sidan räcker det kanske så här. Eller vill ni gärna se fler bilder? Förresten är bilderna större på Picasa än om man klickar på dem här... Första gången jag lägger upp bilderna där först och länkar till de bilderna från bloggen, vet inte om jag borde gjort på något annat sätt, men det här får duga.

Det var häftigt i alla fall, kul med lite annorlunda natur. Men jag var rätt matt när jag kom fram. Vägen hem gick i alla fall lite snabbare, tog ca 1h 15min då, mot 1h 40min dit. Delvis beroende på mer fotograferande på vägen dit, delvis beroende på mer nedförsbackar på vägen hem.

2 kommentarer:

Åke sa...

Mycket tjusiga bilder! Jag gillar den sista bäst tror jag.

Maria sa...

Det gör jag också.