fredag 16 november 2007

Ett jobb till mig!

Jag har fått ett jobb! Visserligen har jag det inte på papper ännu, men chefen ringde mig i onsdags och sa att han ville ge mig erbjudande om jobbet jag sökt, om jag var intresserad. Så jobbet är mitt. Jag ska få ett anställningsbevis på posten snart, anställningsavtalet skulle jag få när vi bestämt ett startdatum tror jag.

De vill att jag ska börja så snart som möjligt. Jag sa att jag börjar så fort jag hittat någonstans att bo, så nu är det bara att leta lägenheter i Skövde. Helst en hyresrätt. Visserligen såg jag att det finns bostadsrätter i Skövde som inte kostar alltför mycket, men jag vill ju inte behöva stressa om jag ska köpa en lägenhet. Just nu gäller det ju att hitta något med så tidigt inflyttningsdatum som jag kan få. Skulle jag köpa en lägenhet så vill jag ju inte att inflyttningsdatumet ska vara avgörande för vilken jag väljer. Nåväl, det borde gå att hitta ett tillfälligt boende relativt snabbt, om inte annat.

Jag var till Kiruna igår, på anställningsintervju för ett jobb på Esrange. På satellitstationen där, där de skickar kommandon till och tar emot data från satelliter. Det jobbet var också ett elektronikjobb, och tittar man bara på arbetsuppgifterna så är nog inte skillnaden mellan de båda jobben så stor.

Om jag hade haft erbjudanden på båda jobben så vet jag inte vilket jag skulle välja. Kiruna var väldigt fint igår, gnistrande vitt i solen. Lite kallt, men vackert. Arbetsplatsen, det hus där jag skulle jobba ute på Esrange, låg uppe på ett berg, med utsikt åt alla håll. Jag tror det är samma berg som vi var på när vi tittade på en raketuppskjutning under första året. Definitivt finare omgivningar än på företaget i Skövde, även om de för all del hade en park på andra sidan vägen. Ja, Kiruna var fint igår. Naturen där är vacker, när vädret är fint. Dessutom bjöd företaget på lunch (god mat i personalrestaurangen, det är ju en fördel) och betalade min resa dit, det gjorde de inte i Skövde. Men det är ju väldigt mörkt på vintern förstås, och som jag sagt tidigare, långt bort från allt och alla.

Kanske skulle jag ha valt jobbet i Kiruna ändå, om jag fått välja. Kanske. Men eftersom jag inte ens är säker på om jag hellre vill ha det jobbet än det i Skövde, så verkar det smartast att ta det jag redan har ett erbjudande på. Hur viktigt är det med rymdanknytning, egentligen? Det är klart det hade varit kul att ha rymdanknytningen, och ett jobb på Esrange skulle ju också kunna ge kontakter som kan öka möjligheter att få andra jobb där jag kan ha nytta av även rymdkurserna i min utbildning. Men Kiruna? Det är inte stort, och det är långt borta.

Nej, ingen idé att fundera för mycket på vilket jag skulle välja om jag fick möjligheten. Jag har i princip redan tackat ja till det i Skövde, jag kan inte vänta tills de på Esrange bestämmer sig. Det blir säkert bra med skövdejobbet också. Som sagt, arbetsuppgifterna skilde sig inte alltför mycket, inte lönen heller tror jag (även om de inte kunde säga riktigt vad jag skulle fått för lön på Esrange). Skövde är trots allt närmare till det mesta, förutom till Lule och till den fina norrlandsnaturen då. Företagets lokaler var kanske inte världens finaste, lite trista industrilokaler och så, men personalen verkade trevlig och det är faktiskt viktigare än lokalerna. (Nu tror jag säkert att personalen på Esrange är trevlig den med, jag hann inte riktigt bilda mig någon uppfattning om dem bara.) Omgivningen var inte lika fin som på Esrange, men företaget ligger nära centrum och närmare ställen där man kan bo än vad Esrange gör. Jag får inte rymdanknytningen, men jag får ändå erfarenhet. Jag får närmare till att hälsa på mina föräldrar och syskon, och ganska nära till både Stockholm och Göteborg (iallafall om man tar X2000). Men, framför allt, jag har fått jobbet. Det på Esrange har jag fortfarande ingen aning om ifall jag får eller inte. Så det får bli Skövde.

Jippie, jag har ett jobb! Spännande, mitt första riktiga jobb. Hoppas det går bra. Hoppas jag trivs där. Hoppas jag trivs i Skövde. Skönt att inte vara arbetslös längre, nu ska jag bara se till att hitta en bostad så att jag vet när jag kan börja. Undrar hur snabbt det kan gå?

Dags att lämna studentlivet helt och hållet nu. Hejdå kören, dramaövningarna och alla trevliga studenter. Jag får hoppas att jag hittar på något roligt att göra i Skövde också. Jag har iallafall redan kollat att det finns minst en kör där som inte är en kyrkokör.

Någon som har en lägenhet i Skövde att hyra ut?

Inga kommentarer: