torsdag 8 november 2007

Skövde eller Kiruna?

Jag hann inte mycket mer än komma hem från min anställningsintervju i Skövde förrän de ringde från Kiruna och sa att de vill träffa mig angående ett jobb jag sökt där, på Esrange.

Kul att det äntligen händer lite, men just i detta nu känner jag mig mest bara trött. Jag åkte nattåget upp och har inte sovit mycket.

Jag hann inte svara när de ringde mig från Kiruna, hade mobilen i väskan och tv:n på så det tog ett tag innan jag hörde den. Första tanken när jag såg att det var ett Kirunanummer var ju att det nog handlade om jobbet jag sökt där. Andra tanken var: "Hjälp, vad gör jag om jag blir erbjuden jobb både i Skövde och i Kiruna nu?" Ett angenämt problem, iockförsig. Även om jag helst skulle vilja ha ett jobb i Luleå.

Skövde verkade väl helt okej när jag var ner. Inte alltför litet. Företaget verkade helt okej det också, det verkade vara vänskaplig stämning där och så. Jobbet, tja, inget drömjobb kanske men definitivt okej det också. Jag tror de flesta jobb kan vara kul om man bara har en positiv inställning.

Jobbet i Kiruna låg väl kanske en liten aning närmare min utbildning. Lite. Det har ju iallafall anknytning till rymden, även om det nu skulle vara markutrustningen jag skulle jobba med i så fall. Dessutom ligger det ju under Rymdbolaget, och skulle kunna ge kontakter till andra jobb där. (Jag fick precis nej på andra jobb jag sökt på Rymdbolaget i Solna, jobb som jag hellre velat ha.) Men jag har bott i Kiruna i ett år och tyckte egentligen att det räckte. Det kändes väldigt litet och isolerat. Inte en stor stad direkt. Dessutom verkar det jobbigt med allt det här att de ska flytta staden och så. Men framför allt, som sagt, långt bort till allt.

Å andra sidan, med jobb följer ju möjligheter att skaffa bil. Bil ger ökad rörlighet och gör kanske att avstånden känns lite mindre. Dessutom skulle jag ju ha råd att ta flyget när jag ska långt, och då är det inte så stor skillnad i avstånd mellan Luleå-Arlanda eller Kiruna-Arlanda. Och Kiruna ligger närmare Luleå än vad Skövde gör. Dock fortfarande rätt långt borta, så det skulle väl inte bli så jättemånga Lule-besök i vilket fall som helst.

Nåja. Jag har ju inte fått något av jobben ännu. Intervjun nere i Skövde var mer rundtur på företaget än intervju, egentligen. Det var inte mycket frågor jag behövde svara på. Personalchefen berättade om personalförmåner och allt, så det känns ju som att jag ligger bra till för det jobbet. Det i Kiruna har jag ingen aning om. De skulle betala tågresan dit och tillbaka åt mig iallafall, det är ju bra. Företaget i Skövde ska höra av sig i början av nästa vecka, till Kiruna vill de att jag kommer den 15:e. Alltså torsdag nästa vecka. Så, då kanske jag redan har fått ett jobberbjudande. Hm. Han i Kiruna sa att jag ska boka tåg och höra av mig, så kan vi anpassa tiden för intervjun efter tågtiderna. Ja, intervjun där lär innehålla lite rundtur på företaget den med, för han ville att vi skulle träffas på Esrange. När jag sa att jag inte har egen bil så sa han dock att de kan möta upp vid tåget om det inte går bussar.

Frågan är om jag vill ha ett jobb i Kiruna. Det är så mörkt där på vintern. Visserligen är det rätt mörkt här i Luleå också, men här går iallafall solen upp. Kiruna känns så... Litet. Avsides. Långt borta från allt, där finns ju nästan inget annat än en gruva och lite rymdindustri. Hm. Veckopendla kanske? Men vad ska jag göra i Lule på helgerna? Nä... Det roliga här är ju mest kör och dramaövningar, som är på vardagkvällarna. Ja, och lite kompisar förstås. Och lite större stad än vad Kiruna är.

Nä, jag får fundera på det. Om jag behöver det vill säga. Jag har ju som sagt inte fått något av jobben än.

Vad vill jag egentligen ha för jobb? Jag har ingen aning.

Nä, fy vad trött jag är. Det känns som om rummet rör sig, som på tåget ungefär. Det brukar kunna bli så ibland när jag rest länge. Samma sak om jag åkt båt, då känns det som om rummet gungar sen. Jag ska nog inte skriva just nu, egentligen. Undrar om det blev något sammanhang i det jag skrev, jag orkar inte läsa igenom det. Nu ska jag vila. Tågbiljetter får jag boka sen. Godnatt.

För övrigt hann det bli vinter i Luleå under de 41 timmar jag var borta.

Inga kommentarer: