onsdag 21 november 2007

Snabbflytt nu?

Jag har sagt till företaget i Skövde att jag ska börja där så snart jag hittat en bostad. Nu har jag försökt titta runt lite när det gäller bostäder, kollat på annonser, skickat intresseanmälan till Skövdebostäder, Magni och till Akelius. Jag har också frågat lite på forum om någon som vet lite om Skövde kunde säga något om de olika bostadsområdena och så.

Det de har sagt på forumet är att jag inte vill bo i Ryd. Tydligen är det mycket bråk där och så. Nu har Magni ringt, och sagt att de har en ledig tvåa redan från 1:a december. Men den ligger förstås i Södra Ryd. Så frågan är, vill jag ha den?

Jag har också kollat lite på bostadsrätter. De är inte så dyra i Skövde, det finns tvåor för kring 200000 med månadsavgift på runt 3000. Det blir dyrare än lägenheten i Ryd, men frågan är om det är värt det för att bo närmare centrum (och därmed närmare jobbet) och kanske i ett bättre område? Men det förstås... Jag lär inte kunna köpa en bostadsrätt innan 1:a december.

Flytt redan 1:a december skulle kunna innebära 3 månaders dubbel hyra, eftersom jag inte sagt upp lägenheten här ännu. (När skulle jag ha gjort det, jag fick ju jobbet förra veckan?) Å andra sidan kommer jag att ha en lön, och jag kommer att ha mer pengar över efter dubbla hyror med lön än jag har på en hyra med grundbeloppet på a-kassan. Förutom i början då, eftersom hyran betalas i förskott och lönen fås i efterskott, men det jag får lägga ut extra då får jag ju tillbaka sen.

Hmmm. Tjejen på Magni skulle skicka lite papper om den lediga lägenheten. Planlösningen till exempel. Om jag vill åka och kolla på den kan jag förstås det med, men det är ju lite långt förstås. Sådär 112 mil eller så.

Mamma och pappa bor ju iallafall lite närmare, de kanske kan kolla. De skulle kunna kolla på bostadsrätter åt mig med har de sagt. Om jag inte väldigt gärna vill se dem själv, men det vill jag nog om jag ska köpa en. Men de får gärna följa med.

Ojoj. Flytta nu om knappt två veckor? Hjälp. Här går det snabbt. En lägenhet i Ryd är ju iallafall en lägenhet i Skövde, och hyran var inte så hög. Skulle väl fungera som tilfälligt boende tills jag hittar något jag gärna vill ha, om inte annat. Problemet med tillfälligt boende är ju att jag i så fall måste flytta två gånger. Om jag inte lyckas hitta något mer permanent där nere till precis när kontraktet här uppe i Luleå går ut, så att jag kan flytta det mesta direkt dit utan att behöva betala tre hyror någon månad. Det skulle kanske bli lite väl mycket.

Men vad vet jag, Ryd kanske är helt okej? Även om de två personer i Skövde som jag hört något från sagt att det är bråkigt där... Jag vet inte. Nåja. Jag får papper om lägenheten imorgon, så innan dess behöver jag ju iallafall inte bestämma mig.

2 kommentarer:

Åke sa...

Nu är jag enormt nyfiken på vad jobbet i Skövde handlar om. Jag har försökt läsa mig till det men jag hittar inte någon beskrivning. Kan du berätta det för en nyfiken stackare?

Maria sa...

Det är ett elektronikjobb. Felsöka och reparera kretskort, huvudsakligen. Mailar dig en länk för att stilla din nyfikenhet, jag såg att platsannonsen fortfarande kan ses på företagets hemsida.