lördag 7 februari 2009

Soppa

Skönt med helg, men tråkigt väder och jag är lat som vanligt. Jag har inte varit utanför dörren ens. Kanske borde jag ta en liten promenad i alla fall, trots tråkvädret. Kanske.

Jag kokade soppa idag! Jag hade ett recept på morotssoppa som jag klippt ut från en veckotidning någon gång för länge sedan. Dock var det en soppa som skulle mixas, och det är kanske en av anledningarna till att jag inte gjort den förut eftersom jag inte hade vare sig stavmixer eller matberedare. Nu har jag en stavmixer. Nåja, främsta anledningen till att jag inte gjort den förut var nog inte det ändå, för jag gör aldrig soppa. Jag tror nästan det var första gången.

Soppan innehåller mest morötter och vatten, plus ett par potatisar, krossad tomat, lite apelsin och kryddor. Den blev riktigt god. Kanske inte så mättande, skulle jag ha med den som matlåda skulle jag nog lägga i lite bönor också, och ta med en ostsmörgås förstås. Men jag vet inte om jag ska ha den som matlåda ändå, då kommer ju mina plastpytsar att bli alldeles orangefärgade. Det blev stavmixern.

Det skulle vara buljong i, men jag är inte så förtjust i färdigbuljong så jag kryddade själv istället. Jag kollade lite på buljongtärningar sist jag köpte mat, främst för att se vad det var i så att jag skulle kunna krydda lite efter det. Men inte var det mycket vettigt i dem. De tre största ingredienserna var salt, vegetabiliskt fett och smakförstärkare. Vad sjutton... Salt? Visst, jag visste redan att det är mycket salt i buljong, men det kan jag väl lika gärna ha i själv! Samma sak med fett. Vad är det för fel på lite olivolja? Och natriumglutamat, det vill jag inte ens ha i min mat. Det räcker väl att det är det i färdigmat, jag kan väl slippa det när jag lagar mat själv i alla fall. Sedan kom väl grönsakerna på grönsaksbuljongen... Men det var bara ett par procent.

Jag undrar om det inte är natriumglutamaten som gör att jag inte gillar buljong? Precis som pulversoppor så smakar det liksom konstgjort på något sätt. Min soppa blev då mycket godare.

Inga kommentarer: