torsdag 19 mars 2009

Nästan vår!

Idag såg jag två krokusar invid en husvägg här i Skövde, det måste ju betyda att det är vår! I alla fall nära.

Cypernresan hjälpte för humöret, än så länge i alla fall. Och blir det vår nu så hjälper nog det också att hålla mig glad.

Igår var det fotokurs igen, läxan hade jag knappt hunnit med även om jag fotograferat mycket på Cypern. Men det var fler som inte fått in läxan i tid, och vi hade ju bilder att kolla på ändå. Sedan lekte vi lite, kolla här:


..och en till:


Bilderna är tagna i mörkt rum med högt iso-tal, stor bländare, lång slutartid... och en person med en liten ficklampa.

En ny läxa har vi förstås också fått. Den här gången handlar det om att undersöka skillnaden mellan bilder tagna nära med vidvinkel och bilder tagna på långt håll med tele, där motivet har samma storlek på bilden men förgrund eller bakgrund blir annorlunda. Sedan ska vi leta reda på en bild tagen av en känd(?) fotograf och försöka ta en så likadan bild som möjligt, i alla avseenden: Motivval, bakgrund, ljus... Undrar vad jag ska hitta på för någon bild? Jag får se.

Inga kommentarer: