söndag 29 mars 2009

Svårt val trots att det inte är så viktigt

Jag startade datorn för att jag skulle fixa lite med fotokursuppgifterna och kanske boka tågbiljetter till i påsk. Men så loggade jag in på Travian, kollade Tjuvlyssnat, flyttade en virtuell schackpjäs och blev sittande här. Det var nästan så att jag glömde hänga tvätten, och jag har fortfarande inte ätit lunch.

Varför fastnar jag vid datorn så lätt? Varför gör jag inte lite nytta istället? För att det är tråkigt att diska och städa.

Jag har fortfarande inte valt ut någon bild att försöka kopiera till fotokursen. Det är svårt. Dels är det svårt att hitta bilder som inte är omöjliga pga att det är fel årstid, eller kända byggnader från andra orter, eller människor på bilderna. Dels har jag alltid så svårt att välja, oavsett vad det handlar om. Uppgiften i sig är rätt kul, men det är just det där att hitta en bild som är det svåra. Hm. Jag får nog maila läraren och fråga om hjälp. Lite sent för det nu, för bilderna ska helst läggas upp på Picasa nu under helgen, men vad gör man? Jag har lagt upp mina andra bilder i alla fall, de uppgifterna som var bara övningar på skillnaden mellan vidvinkel och tele. Plus att jag, först nu, lagt upp mina bilder som skulle redovisats förra gången. Men då hade jag i alla fall en ursäkt till att inte ha hunnit med, jag var ju bortrest.

Jag har knappt varit utanför dörren på hela helgen heller. Tur att inte den här dagen är slut än, men vad ska jag prioritera? Ta en promenad, fortsätta leta bilder, diska, städa, åka in till stan, fotografera (något annat än läxan eftersom jag inte valt någon bild), laga mat, göra något kul?

Jag vill ju göra fotouppgiften, men det är svårt. Det blir bara att jag sitter här och inte får någonting gjort istället. Så borde jag strunta i det och göra något annat? Nä, jag borde väl bara ta någon bild och använda den. Jag bara tänker för mycket, som vanligt. Känd fotograf? Men jag vet ju inte vilka som är kända! Hm, nja, men det var nog inte det som var det viktiga. Men vad ska jag då ta för någon bild? Det finns ju miljoner bilder på Internet. Ja, jag kan förstås inte sitta och leta efter den bästa möjliga, det är ju omöjligt, dessutom vet jag ju inte vad jag letar efter. Men vad ska jag ta? Något som är relativt enkelt att kopiera, eller kanske något som inte går att göra riktigt likt men där man får tänka lite kreativt? Typ ta en bild på mitt hus och försöka få den så lik en bild på ett slott som jag kan. Nä, okej, det var kanske lite överdrivet, men jag menar... Man kan ju ändå inte få en exakt likadan bild. Fast man skulle ju försöka hitta ett så lika motiv som möjligt.

Nä, jag vet verkligen inte. Jag får nog maila läraren ändå. Och göra uppgiften ikväll eller imorgon. Han har ju sagt att vi kan höra av oss om vi har problem eller brist på inspiration eller så.

Inga kommentarer: